Het oude Station

Het oude Station

Het station heeft in de loop der jaren een aantal bouwfasen ondergaan die hieronder staan beschreven.

Het eerste station heeft er van 1864 tot 1987 gestaan. Dit was een Standaardstation type 4. Dit type station was bestemd voor minder grote plaatsen.

Het gebouw was hoog en rechthoekig met een puntgevel in het middendeel. De architect van dit type station was Brederode.

Reeds in 1876 kwam de eerste verbouwing. Aan allebei de kanten werd een lange vleugel bijgebouwd. In 1911 werd een van de vleugels verlengd, zodat deze 3 keer zo lang werd.

Halverwege de jaren tachtig besluit de NS om twee nieuwe voorstadhaltes in Helmond te openen. In datzelfde plan wordt ook de sloop van het oude station en de bouw van een nieuw, eenvoudig centrum-station aangekondigd. Ondanks felle protesten wordt het station in 1987 gesloopt.
In datzelfde jaar wordt het nieuwe station in gebruik genomen. Het station, een ontwerp van P.A.M. Corbey, bestaat uit een staalskelet waarin de kantoren, loketten winkels, e.d. als modules zijn geplaatst.

Maar, in tegenstelling tot Almere Centrum (in het zelfde jaar als Helmond geopend) waar óók tegelijkertijd een centrum-station én twee voorstadhaltes zijn gebouwd, valt het stationsgebouw in Helmond ronduit tegen. In de volksmond wordt het station dan ook “het kippenhok” genoemd. Hoewel het station van alle gemakken die je van een middelgroot station mag verwachten is voorzien, mist het uitstraling. 

Het nieuwe station werd in verschillende fasen geopend; op 9 februari 2014 vond de opening van het nieuwe stationsgebouw , fietsenstalling en voetgangers- en fietsbrug plaats.

Twee maanden later, op 7 april 2014 werd het busstation en de perronoverkappingen geopend en als laatste volgde op 8 april 2014 de opening van de onderdoorgang onder het spoor genaamd Nelson Mandela.

Een gemiste kans. Zo zou je het station van Helmond anno nu nog het beste kunnen typeren…